W jaki sposób spędzasz czas w górach?

Jeżdżąc na nartach
W inny sposób
  (5%)

Szlaki turystyki pieszej

Osobom lubiącym spędzać aktywnie czas, przypadną do gustu malownicze piesze szlaki Palenicy i okolic. Możliwość wędrówek, zagłębienia się w bogatą faunę i florę okolicy na pewno zadowolą niejednego piechura.

Szczawnica- Szafranówka.
Czas przejścia: 1godz. 30 min.

Niedługie, dość strome podejście rozpoczynające się w Szczawnicy, kończące na grzbiecie Małych Pienin, Szafranówce. Należy podążać za znakami żółtymi od ul. Zdrojowej, w lewo, poniżej kościoła, na główną ulicę- Szalaya. Następnie skręcamy w prawo gdzie schodkami dotrzemy do mostu nad Grajcarkiem. Dalej droga biegnie w prawo, w dół potoku, po niedługim czasie skręca w lewo, ku północno- wschodniemu zboczu Palenicy. Delikatny skręt drogi prowadzi do zabudowań przysiółka Zawodzie, a następnie niezmiennie wspina się przez las. Po półgodzinnej wędrówce dociera się do polanki, z której rozpościera się widok na uzdrowiskową cześć miasta. Szlak prowadzi nas kolejno skrajem stokowych pól, leśną ścieżką, aż docieramy do ostatniego punktu wyprawy na odkryty szczyt Palenicy (722m n.p.m. ). Osoby chcące uniknąć dalszego wysiłku, mogą skorzystać z wyciągu krzesełkowego.

Szczawnica - Wysoka - Wąwóz Homole - Jaworki.

Należy podążać z centrum Szczawnicy za znakami żółtymi od ul. Głównej w dół, następnie kierować się betonowymi schodami w stronę kolei liniowej na Palenicę. Po zejściu ze schodów szlak okrąża z lewej strony pawilony handlowe, prowadząc do mostu nad Grajcarkiem. Za mostkiem szlak zwraca się w lewo, prowadząc kilkadziesiąt metrów w wzdłuż potoku, odbija w prawo i kieruje się do lasu. Następnie trasa podrywa się w górę, dalej prowadząc zakosami. Po niedługim czasie szlak wyłania się z lasu, i biegnie w górę łukiem. Przed osiągnięciem szczytu Palenicy należy skręcić w lewo do lasu, by po kilku chwilach dotrzeć do rozległej polany, na której położone jest schronisko Groń Palenica. Z polany można zaobserwować malowniczy widok na Pieniny Czorsztyńskie z widokiem na Trzy Korony. Szlak żółty przecina polane w kierunku południowym, delikatnie wznosi się na kulminacje Szafranówki. Kiedy grzbiet zostanie przekroczony, szlak obniża się o kilkadziesiąt metrów, do połączenia z niebieskim szlakiem ze Schroniska Orlica. Szlak żółty dobiega tutaj końca, a w kierunku Wysokiej biegnie szlak niebieski. Ścieżka wiedzie teraz lasem przez wzniesienie Witkuli. Po niedługim czasie dociera się do polany widokowej, skąd możemy pooglądać Jarmutę z charakterystycznym masztem, oraz Pasmo Radziejowej. Następnie szlak prowadzi widokowymi halami. Po około godzinie od schroniska znajduje się skrzyżowanie z żółtym szlakiem ze Szlachtowej. Po kilkudziesięciu metrach znaki żółte odbijają ku górze kierując się w stronę Wysokiego Wiercha, natomiast szlak niebieski trawersuje szczyt północnym zboczem, kilkadziesiąt metrów poniżej wierzchołka. Przy wybraniu szlaku żółtego, po wejściu na Wysoki Wierch możemy znów wrócić do szlaku niebieskiego nieznakowaną ścieżką, z którego będzie widoczne Pasmo Radziejowej, Magura Spiska oraz oddalone o kilkadziesiąt kilometrów Tatry. Po około trzydziestu minutach od rozstaju ze szlakiem żółtym, ścieżka prowadzi nas do lasu gdzie szlak pokonuje większe różnice wzniesień niż dotychczas.  Następnie po kilkunastu minutach widoczne będzie skrzyżowanie dróg, gdzie szlak niebieski obniża się w lewo. Na wprost znajduje się natomiast nieznakowana ścieżka na szczyt Wysokiej, gdzie wejście zajmuje ok. 10-15min. Ścieżka pnie się cały czas stromo do góry prowadząc kilkakrotnie po skalnych płytach i stopniach. Ze skalnego szczytu Wysokiej  widoczne są okoliczne pasma. Powrót do niebieskiego szlaku tą samą drogą, gdzie ścieżka znacznie się obniża. Po kilkudziesięciu metrach dochodzi się do skrzyżowania ze szlakiem zielonym. Niebieskie znaki prowadzą dalej grzbietem, natomiast szlak zielony prowadzi stromo w dół ku Wąwozowi Homole, po pewnym czasie łagodnieje, i przecina górską halę. U podstawy hali dociera się do potoku Kamionka, następnie ścieżka biegnie wzdłuż prawego brzegu potoku. Po kilku minutach dochodzimy do niewielkiej polany gdzie znajduje się rozwidlenie dróg. Odbijając w prawo dociera się do bacówki, kierując się prosto, ścieżka prowadzi do wsi Jaworki, natomiast w lewo odbija zielony szlak do Wąwozu Homole.

Szafranówka – Palenica – Szczawnica.

Na Szafranówce należy opuścić szlak niebieski i skręcić w prawo, następnie podążyć w kierunku Palenicy. W prawo odchodzi trasa zjazdowa do doliny Grajcarka, a po lewej znajduje się niewielki wyciąg orczykowy. Po minięciu przełęczy Maćkówki należy kierować się znakami żółtymi na szczyt Palenicy, tam znajduje się górna stacja kolejki krzesełkowej. Wyprawa może zostać zakończona na szczycie, lub można także zejść w dół, częściowo lasem, częściowo skrajem trasy narciarskiej. Wędrówka dobiega do końca po dojściu do mostku nad potokiem Grajcarek,  ostatnim punktem wyprawy jest dolna stacja kolejki krzesełkowej w Szczawnicy.

a a

Komentarze..

Dodaj swój komentarz

sylwetka_duża

Pozycjonowanie stron oraz tworzenie stron Xann Internet Solutions

Profesjonalne statystyki stron internetowych.
Ruch na stronie bada xannstat.com

© 2009 Palenica.info. Wszelkie prawa zastrzeżone.